ניצחונות והפסדים בגירושים טובים

ניצחונות והפסדים בגירושים טובים

בשבועות הקודמים העליתי שני פוסטים המבטאים את מחשבותיי על מהות ההגדרה
״גירושים טובים״. לשם כך, בחרתי להעלות מידי שבוע אחד מסיפורי הסדרה הנקראת ״split או בעברית ״נפרדנו כך״.

בעיני, הסידרה משקפת התפתחות קוהרנטית של משפחה לאורך שנים, כשהדגש על היחסים בין ההורים, היחס לילדים , למקום העבודה ולסביבה הרחבה יותר. חשבתי, שהגיבורה, האנה, מבטאת בדרכה, בבחירות שהיא עושה, אם בנישואין, אם בקשר עם בעלה או עם המאהב, את אופייה, המערך הריגשי שלה, היכולת שלה לקבל מצבים מורכבים ולהתנהל בתוכם באופן מעורר השראה.

ניצחונות והפסדים בגירושים טובים

כל אלו, עשויים להביא אותה, כשיגיע היום, גם להתגרש באופן מיטיב, בוגר ומפותח, כזה, שהייתי מאד שמחה להמליץ וללמד את מטופלי אם יבוא יום והם ייאלצו להיות במצב שכזה.

במילים אחרות, האם האופן שבו בחרה את הבחירות העיקריות בחייה, כמו בן הזוג המסוים, המקצוע (עו״ד לענייני משפחה), דרך חינוך ילדיה, התייחסותה למשפחה המורחבת וכו’, הם שגם יקבעו את יכולתה להתגרש במה שאנו קוראים ״גירושים טובים״.

בחרתי להעלות השבוע את הפוסט, שנקרא ״ניצחונות והפסדים״. גברת דפו הגדולה, בעלת הפירמה ״דפו״, משרד עורכי דין ותיק נאלצת לוותר על מקומה כבעלת המשרד, לתת לבתה האנה למזג את משרדן עם המשרד הגדול יותר, בו עובדת האנה כשהמחיר, יציאתה לגמלאות. כאשר האנה מציגה לה את הדברים ואת המחיר, עזיבתה המוחלטת את המקצוע, יציאה לגמלאות, דבר אחרון שהאישה המבוגרת אמנם, אך מלאת אנרגיה וכוחות רוצה, כדי להציל את שמם, היא מייד מסכימה להצעה להתפטר . היא אומרת:

״החיים סובבים סביב ניצחונות והפסדים. צריך לדעת איך להתמודד הן עם אלו והן עם אלה.״

בעצם, הגב׳ דפו, נותנת את אחד ההסברים ליכולת לקבל דברים, כמו גם שתראה מאוחר יותר, איך קיבלה את עזיבת בעלה עם המטפלת 30 שנה קודם לכן. אני שומעת אותה אומרת, החיים מזמנים לנו לעיתים ניצחונות ולעיתים הפסדים (ברגע זה, היא מפסידה את משרדה שבנתה כל חייה…) יש מורדות ויש עליות. החוכמה, לדעת איך מתמודדים.

מאוחר יותר, היא מגיעה למסיבת הנישואין של נכדתה הצעירה, רוז. וכשהיא נושאת את נאום הגברת הגדולה, הסבתא, היא באופן מפתיע מדברת על גירושים ולא על נישואים, כמצופה, במסיבת נישואים. היא אומרת: ״במהלך החיים גיליתי, שאהבה ושנאה, לעיתים קרובות שזורות זו בזו. כדאי לומר, שהאהבה הייתה כמובן קיימת בתחילת הדרך, היא עדיין קיימת גם בסוף… ״היא מדברת ומתבוננת בבעלה המחייך, שעזב אותה עם 3 בנות קטנות לפני 30 שנה וכעת מגיע לטקס, אחרי שלא שמעו ממנו כל השנים, עם אשתו, המטפלת שטיפלה בילדות אז… ״ברוב המקרים, האהבה נמצאת מאחורי השנאה, אחרת, למה לאנשים כה אכפת? אני מקשיבה לקליינטים שלי (ואני חושבת, ואני מקשיבה למטופלים שלי )מה באמת הם אומרים… ״אני מנסה להבין אם באמת הנישואים צריכים להסתיים פה. אני שומעת את רוז (הנכדה) מביעה אהבה אמיתית, דאגה אמיתית וסקרנות אמיתית. ואם אני שומעת את זה מצד אחד, גם כאשר הוא מנסה לחסל את הצד השני, אני גם חושבת שאלו נישואים , שטרם
הגיעו לקיצם, שאלה נישואים שיכולים להחזיק מעמד ויחזיקו מעמד..״