דיכאון אחרי לידה

דיכאון אחרי לידה

הריון ולידה הם אירועים מרגשים ומשמעותיים בחיים, והמעבר לאימהות נחשב לשלב מאתגר ומורכב מאחר שהאישה חווה שינויים פיזיים, נפשיים ורגשיים. נשים רבות חוות תנודות דרמטיות במצב רוחן ולפי נתוני משרד הבריאות בישראל מעל 50% מהנשים סובלות מדכדוך לאחר לידה (Baby Blues) במהלך 10 הימים שלאחר הלידה, וכ-10% מהנשים יתמודדו עם דיכאון אחרי לידה.

מהו דיכאון אחרי לידה? איך מזהים דיכאון אחרי לידה? מה גורם לתופעה השכיחה יחסית? האם יש טיפול בדיכאון אחרי לידה? איך מזהים את התופעה? איריס לרר-רשף, מטפלת זוגית בגישה הפסיכואנליטית המתמחה בין היתר בטיפול אישי, כולל דיכאון, הכינה מדריך בנושא.

 

אישה מתמודדת עם דיכאון אחרי לידה

מהו דיכאון אחרי לידה?

נשים רבות חוות דרגות שונות של דיכאון אחרי לידה (Postpartum Depression), והתופעה נפוצה יותר בקרב יולדות צעירות. הדיכאון יכול להופיע מיד לאחר הלידה או בחודשים הראשונים לאחריה, לכן חשוב להכיר את הסימנים ולפנות לעזרה, לקבל תמיכה בהקדם ולהתאים טיפול מקצועי, מאחר שללא טיפול המצב עלול להחריף ולהחמיר.

הסימנים המוכרים הם מצב רוח ירוד, עייפות מוגברת, תחושת אשמה, תחושת חוסר ערך, איבוד עניין בפעילויות שהסבו עניין לפני הדיכאון, הפרעות שינה, קשיים קוגניטיביים, מחשבות חוזרות על מוות או התאבדות, ולעיתים האישה תחווה גם סימפטומים של חרדה. חלק מהנשים שסובלות מהבעיה מפגינות חוסר עניין בתינוק והן חוששות להיות איתו לבד, בעוד נשים אחרות יתעסקו באופן מוגזם עם התינוק והן עלולות להפריע למנוחתו ולהתפתחותו התקינה.

 

ישנם מספר גורמים לדיכאון אחרי לידה:

  • גורמים פסיכולוגיים כמו היסטוריה של דיכאון או חרדה, התעללות מינית בעבר, PMS, אי שביעות רצון ממין היילוד וכו’.
  • גורמים הקשורים ללידה כמו הריון בסיכון גבוה, לידה מוקדמת ועוד.
  • גורמים חברתיים כמו היעדר תמיכה מהסביבה הקרובה, אלימות פיזית, מינית או מילולית, שימוש בסמים ועוד.
  • גורמים בריאותיים אצל האם או היילוד.
  • אורח חיים לא בריא.
  • אירועים חיים קשים בזמן ההריון או לפניו.

 

האם יש סטטיסטיקה של קבוצת נשים החווה דיכאון אחרי לידה?

על פי נתוני משרד הבריאות בישראל כ-10% מהנשים לאחר לידה יתמודדו עם דיכאון בדרגה כזו או אחרת, ובמקרים נדירים התופעה מלווה בסימפטומים פסיכוטיים.

ראוי לציין כי למעלה מ-50% מהנשים לאחר לידה סובלות מדכדוך, ואם הדכדוך אינו משתפר והוא ממשיך לפחות שבועיים, מדובר בדיכאון העשוי להימשך זמן רב, ובהיעדר טיפול התסמינים עלולים להידרדר ועשויות להיות לכך השלכות חמורות גם על התפתחות התינוק.

 

כיצד מטפלים בדיכאון אחרי לידה?

אישה הסובלת מדיכאון לאחר לידה חייבת לקבל טיפול מגורם מקצועי כדי להקל על סבלה ולהימנע מהשפעות על התפתחות התינוק והזוגיות. במקרה של דיכאון בדרגה קלה עד בינונית מומלץ לעבור טיפול פסיכותרפיה (שיחות), וכיום ניתן לקבל את התמיכה הרגשית והטיפול השיחתי גם ברשת, ללא צורך לצאת מהבית. במצבים שבהם הדיכאון חמור יותר מקובל לשלב גם טיפול תרופתי.

 

האם טיפול מקצועי יוכל בוודאות לעזור?

הטיפול המקצועי הוכיח את עצמו לאורך השנים, אך לא מעט נשים מרגישות בושה או אשמה והן אינן פונות לקבלת טיפול. לכן, חשוב לזכור כי דיכאון הוא מחלה לכל דבר, ויש טיפולים שיכולים בוודאות לעזור, לכן אין לדחות את הפנייה לאנשי המקצוע המיומנים.

כדאי לדעת כי יש אפשרות לשלב במהלך הטיפול גם קרובי משפחה המושפעים ממצבה של האם השרויה בדיכאון, לכן אחת ההמלצות היא לעבור טיפול זוגי אם יש קשיים בזוגיות וכך הבעל יכול לקבל ידע וכלים שיסייעו לו לתמוך בבת זוגו.

כחלק מהטיפול הפסיכולוגי (פסיכותרפיה, טיפול קוגניטיבי התנהגותי או טיפול אישי) המוענק לנשים הסובלות מדיכאון לאחר לידה נהוג לשלב ייעוץ הניתן על ידי עובדת סוציאלית, פסיכולוג או פסיכיאטר. חשוב להתאים את שיטת הטיפול למצבה של האם על מנת להקל עליה ולסייע לה להתמודד היטב עם הטיפול בתינוק. ברוב המקרים קובעים סדרת מפגשים למשך מספר חודשים, והטיפול יעיל מאוד, ובמצבים החמורים יותר כדאי לשלב גם תרופות נגד דיכאון.

 

האם כל דרך מתאימה לכל מקרה של דיכאון אחרי לידה?

רוב הנשים פונות לרופא המשפחה שלהן שמפנה אותן בדרך כלל לשירותי בריאות הנפש במסגרת קופת החולים, בהתאם לרפורמה שנעשתה בתחום בריאות הנפש. לכן, לאחר זיהוי דיכאון אחרי לידה חשוב לקבל טיפול מקצועי, ויש מספר שיטות לטיפול בתופעה זו, וחשוב להתאים את הטיפול למצבה של האישה לאחר לידה.

באופן כללי, טיפול בדיכאון אחרי לידה יכול להיות פסיכולוגי, תרופתי או שילוב של שניהם, כאשר הטיפול התרופתי יהיה קצר מועד לעומת הטיפול פסיכולוגי הצפוי להימשך יותר זמן. את הטיפול ניתן לקבל מקופת החולים או באופן פרטי, לכן אם הטיפול מחייב השתתפות של בני המשפחה כדאי לשקול ליווי מקצועי של פסיכולוגית המתמחה גם בטיפול זוגי ואישי.

 

תוך כמה זמן ניתן להרגיש בשיפור?

אם האישה לאחר לידה מקבלת טיפול תרופתי ניתן להרגיש בשיפור תוך זמן קצר, ואם היא עוברת טיפול פסיכולוגי היא תרגיש בשיפור תוך מספר שבועות או חודשים, ולעיתים הטיפול יימשך מעל שנה.

למידע נוסף ולתיאום שיחת ייעוץ – התקשרי עכשיו או השאירי פרטים ואחזור אלייך בהקדם!