ט׳ באב וזוגיות במשבר

ט׳ באב וזוגיות במשבר

בתורה, מייחסים את התאריך ט׳ באב הן לנפילת בית המקדש הראשון והן לחורבן בית המקדש השני.
חורבן בית. צמד מילים קשה, מצמרר. מה זה חורבן בית? מה משמעות החורבן? מה באמת נחרב?

חוכמת הקבלה מלמדת אותנו, שחורבן בית-המקדש אינו רק חורבן, ההרס הפיסי של המבנה, אלא, ט׳ באב הוא הסמל לחורבן ולגלות רוחניים ואני הייתי מוסיפה גם, נפשיים.
המונח ״בית״, אצל כל אחד מאיתנו אינו רק הבית הפיסי, הקירות שהבית נשען עליהם, אלא יש את הבית שבתוכנו, הוא החלק הנפשי השומר והמגן על הפנימיות שלנו, שאפשר לכנותו ״בית״.

ומהו הבית הנפשי?
הבית הנפשי, אם נרצה גם הרוחני נשען על הביטחון שיש לנו עם האנשים המשמעותיים בחיינו. ראשית, ההורים הם המקור הטבעי המגן, השומר והנותר לצידינו גם כשהכל עזבו. מאוחר יותר, הקשר שאנו בונים עם בני הזוג שלנו ומאוחר יותר עם הילדים שלנו.
התלמוד מחבר בין אובדן בית המקדש הרוחני, לחורבן פרוק משפחה, הפרוק מהאנשים הקרובים ביותר, בן הזוג, הילדים.

כאשר ההורים נמצאים בסיכסוך, בקונפליקטים קשים, חדל הבית לשמש באמת כ״בית״. המריבות כוללות עלבונות, הטחות אשמה, העלבות ושנאות. עבור הילדים, הבית מתמוטט. גם אם מתרחשים גירושין וגם אם לא, הניתוק בין ההורים והניתוק הזוגי הוא שבר נוראי. בעידן שלנו, בו הכל לגיטימי, נפוץ ומקובל להתגרש ולפרק משפחה, כביכול, למען אושרם של שני בני הזוג, חשוב לחשוב על המחיר שילדים משלמים. אין הכוונה להישאר בזוגיות אך ורק למען התא המשפחתי, ואין זה אומר כי גט הוא בהחלט האופציה הגרועה ביותר, אך יש לתת את הדעת ושימת הלב למחירים הכבדים שכל בני הבית משלמים.
נכון, פעמים השבר הכרחי, לפעמים, עלינו להגיע הכי נמוך שאפשר, שמשם אפשר להתחיל לצמוח ולהתחיל דבר מה חדש, זוגיות טובה.

אז אם התחושה שלכם של ״תשעה באב״ בזוגיות והייתם רוצים לבדוק, האם באמת הבית ייחרב, האם לנפץ הכל? האם כדאי להציל? האם יש מה להצמיח מחדש? האם יש טעם לנסות טיפול זוגי?
דברו איתי. יש חשיבות להתבוננות ולהבנה שעין מקצועית עשויה להוסיף.

איריס