הזוגיות במשבר? שאלות נפוצות לפני טיפול זוגי

הזוגיות במשבר? שאלות נפוצות לפני טיפול זוגי

הזוגיות במשבר ואתם שוקלים פרידה או גירושין? כדאי לנסות טיפול זוגי.

אלו השאלות שלרוב שואלים אותי לפני טיפול זוגי. קראו או דברו איתי ישירות.

טיפול זוגי מתאים לקונפליקטים ולבעיות הנוגעות לקשר שבין בני זוג. הכוונה לסימפטומים זוגיים כמו ריבים, מתחים, אי הסכמות, קשיי תקשורת, תוקפנות זה לזה, כשהזוגיות במשבר. מצוקות בין האדם לבין עצמו, כמו חרדות, פחדים, בדידות, מתח וקונפליקטים אישיים, בהם האדם חש שהם נובעים מתוכו ואינם רק תוצאה של מערכת יחסים, מתאימים לטיפול אישי. פעמים, יש מצבים בהם הבעיה אינה ברורה לחלוטין לאדם עצמו, האם היא נוגעת בפן אישי או זוגי, ואז מומלץ לפנות לאיש מקצוע שיוכל לייעץ באיזה טיפול לבחור. יש וכדאי לשלב טיפול זוגי ואישי, כדי להתמודד עם ההיבטים השונים של הבעיה – ההיבט התוך- אישי והבין-אישי.

מטרת טיפול זוגי היא לסייע לבני הזוג להבהיר את רגשותיהם האמיתיים, זה כלפי זה, את הסיבות שכל אחד מהם חושב שהביאו למשבר בזוגיות ויחד עם המטפל לחפש את הדרך לשפר את הקשר ביניהם. יש והצפת האמת, ההתמודדות עם הרגשות האמיתיים עשויה להוביל אנשים למחשבה על פרידה. בדרך כלל הדבר עולה לאחר שזמן רב מחשבה זו קיננה בליבם אך לא בוטאה ישירות. מאידך, ההתמודדות עם רגשות אמיתיים יכולה גם להוסיף קירבה לבני הזוג ו”להזכיר” להם את האהבה שמקננת בליבם זה לזה, שבתוך “ים” המריבות נשכחה. המטפל שואף להגיש את העזרה האופטימאלית לבני הזוג, אין בליבו נטיית לב כזו או אחרת, מלבד הרצון הכן לסייע לבני הזוג לשפר את איכות הקשר בכל החלטה שתילקח על ידיהם.

טיפול אישי כרוך בבניית קשר מטפל-מטופל. הכוונה ליצירת תנאים נוחים על מנת שהאדם יוכל בביטחון ובאמון לחשוף את רגשותיו, צרכיו ורצונותיו האמיתיים לפני המטפל, שבתחילה הוא בחזקת זר. הזמן שלוקח לאדם לפתח אמון בסיסי הוא אינדוידואלי, וקשור באמונות, דפוסים, חששות ולפעמים גם פחדים שהוא נושא עמו. קשה אם כן לקבוע זמן כזה או אחר לטיפול. יחד עם זה, כאשר משיג האדם תחושת אמון בסיסי בקשר עם המטפל, יש והוא חש לאחר מספר חודשים תחושה טובה יותר עם עצמו ומרגיש עליה באיכות חייו. כאן ניתן להפסיק את הטיפול. ההשארות לאחר שלב זה בטיפול כרוכה בהעמקת הקשר הטיפולי שיביא להתפתחות ולהעשרה של האדם ויאפשר לו אופנים חדשים וטובים יותר להתמודדות עם חייו.

טיפול זוגי כרוך לרוב במספר שלבים. אם נקודת ההתחלה היא משבר בזוגיות, אזי הפגישות הראשונות מיועדות להרגעה, בירור המצב וחזרה לתקשורת תקינה. אם יש רצון לבני הזוג להעמיק את הקשר ביניהם, להעשיר אותו, הם יוכלו לחוות צמיחה והתפתחות ביחסים. הזמן אישי לכל זוג, כאשר הטיפול במשבר אורך לרוב בין שלשה לשישה חודשים, אך מומלץ להישאר לפחות כשנה בטיפול זוגי כדי לבסס את הקשר, להטמיע הרגלים ודפוסים בינאישיים חדשים ולהסתגל לשינוי ביחס ההדדי.