יחסי אמהות בנות

יחסי אמהות בנות

יחסי אמהות בנות הם ממש ה”אימא” של כל מערכות היחסים. זוהי אחת ממערכות היחסים הטעונות ביותר בחייהן של נשים, המקור הן לאהבה העמוקה ביותר שנשים חוות, הן לעמוק בכעסים שהן יודעות, ואפילו לשנאה.

 מקור לאהבה וכעסים

היא מציבה אותנו מול בבואתנו, פנים אל פנים ומאלצת אותנו להתעמת עם שאלות מהותיות לגבי מי אנו, מי ברצוננו להיות, ומה טיב יחסינו עם אחרים במשפחה ומחוצה לה. כוחה העצום של מערכת היחסים בין אם לבת מתקיים כל ימי חיינו. אצל הבנות הוא מתקיים זמן רב לאחר שאנו גדלות ואפילו אחרי מותן של אימותינו; ואצל האמהות הוא עומד בתוקפו אחרי שבנותיהן כבר בוגרות ולעתים אף כשהן אמהות בעצמן. למילים שנאמרות בין אמהות לבנות, כרגע או בזיכרון, יכול להיות משקל כביר. אימא ובת מדברות בשפה שבה מנהלים משא ומתן בלתי פוסק על אינטימיות וקרבה כמו על כוח ומרחק. שינוי בקשר בין אימא ובת מצריך מעל לכל הבנה: ראיית המצב מנקודת מבטו של הזולת. כמעט בכל שיחה בין אימא ובת ישנו הרצון להתקרב אך ללא שהקרבה תהפוך לפולשנית או תאיים על החירות או על התחושה שאת היא השולטת בחייך. מערכת יחסים בין אמהות לבנות משלבות את הקשר העמוק ביותר, הקרבה המנחמת ביותר, מחד גיסא, עם המאבק המבהיל ביותר על שליטה מאידך גיסא. (מספרה של דבורה טאנן, – “ככה את יוצאת מהבית?”, שנת 2007).

יחסי אמהות בנות

מה מסייע עבור יחסי אמהות בנות יציבים?

בטיפול, המטופלת עשויה “לפגוש” את חוויות הילדות שלה מול אמה, עם המורכבות הרגשית של לחוש עצמה קטנה, חלשה ולא יודעת, מול אם חזקה וכל יכולה, שפעמים רבות מנהלת את חייה וחיי ילדתה על-פי רצונותיה היא. בטיפול אף ניתן למטופלת לחוות את תחושת היותה ילדה בוגרת, אם בשלה בטוחה ויודעת מול ילדיה שלה על התסכול והקושי להישאר עדיין ילדה מול האם או אפילו מול הזיכרון של האם. לעיתים מגיעה גם האימא עבור טיפול אישי, ומחפשת משמעות וקשר חדש מול בתה הצעירה שבגרה ויצאה מהבית. במפגש הטיפול בין מטפלת אישה לבין המטופלת עולים רגשות הן כבת מול אמה והן כאם מול בתה. ההזדמנות לחוות את הרגשות הללו יחד, באווירה אמפטית, מכילה ותומכת מאפשרת ראייה מחודשת ובניית דרכי התקשרות מתוקנות ומספקות.

מחפשת עזרה ביחסייך עם אמך? או ביחסים עם בתך? אולי הייתן רוצות להגיע יחד לשפר את הקשר בניכן?

מוזמנת ומוזמנות לפנות אלי לכל שאלה שעולה בדעתך/ן, איריס – 052-8614453